Allmän och praktisk information

Information

För dig som är ny i föreningen har vi här samlat lite information.

 

Fastighetsskötsel

Åkerlunds Fastighetsservice AB telefon 08 390 650 sköter fastighetens tillsyn och ronderar varje vecka fastigheten

 

Entredörrar

Ställ ej upp entrédörrar i annat fall än då Du har full kontroll. Uppställda dörrar innebär risk att oönskade personer och djur tar sig in i huset! Postrummet är ej någon förvaringsplats eller soprum.

 

Kommunikation med styrelsen

Vilka som är valda till föreningens styrelse hittar Du på föreningssidan

 

Namnskylt på brevlådan i entrén

För att få ditt namn på din brevlåda kontaktar du Pär Jönsson (se kontaktvägar "om föreningen" under styrelse) och anger hur du vill att ditt namn skall skrivas.

 

Kabel TV

Kabel TV levereras av Telenor (tidigare Bredbandsbolaget och ännu tidigare Tele 2) Fastigheten är förberedd för digital kabel TV. Det innebär för dig som tv tittare att du måste ha en digitalbox för att kunna se på TV. Du ansluter din tv i digitalboxen som kopplas till tv uttaget, söker efter kanalerna i digitalboxens meny och sedan är det bara att knappa in favoriterna. Här hittar du instruktion hur du kopplar in digitalboxen och väljer kanaler. I månadsavgiften till föreningen ingår ett visst kanalutbud. Vill du ha fler kanaler får du själv bekosta detta och teckna ett separat avtal mellan dig och Telenor upprättas via deras kundtjänst. 

 

Bredband / Fiber

I föreningens fastighet finns en central för STOKAB:s fibernät. Vårt hus är därmed anslutet till en digital motorväg. Vi har ett avtal om 1 GB hastighet där varje lägenhet ska ha en hastighet på 75 MB. Detta ingår i månadsavgiften sedan januari 2013. Informationsmaterial lämnades ut i slutet av 2012 om inloggning/inkoppling. Anslutningsdosan finns i närheten av lägenhetsdörren

Det finns även sedan tidigare ett koaxialnät indraget för TV till varje lägenhet.

ADSL kan du få från vilken operatör du själv vill, givet att det finns plats i telestationen. 

Vi råder alla som vill ha trådlöst nätverk att aktivera säkerhetsinställingarna och lösenordsskydda sitt nätverk.

 

Avfall / Sopor

Vanliga brännbara hushållssopor (ej pappersförpackningr) samt kompost/matavfall lämnas i soprummet till vänster om entrédörren, lägenhetsnyckeln passar. Rummet är öppet 06-23.. Se till att knyta ihop soppåsarna och att ej slänga pizzakartonger och annat skrymmande, de hör hemma i ÅVS/återvinningssattionen i korsningen Rehnsgatan/Lutmakargatan 80 meter till vänster om entrén.

Övriga sopor (glas, pappersförpackningar, tidningar, metall & batterier etc) sorteras och lämnas vid återvinningsstation i korsningen Rehnsgatan/Luntmarkargatan (ca 80 meter till vänter då du kommer ut från entrén). Här hittar du information om hur Du sorterar Dina sopor. 

https://www.stockholmvattenochavfall.se/flerbostadshus/

Större mängder av sopor som möbler eller byggavfall etc lämnas till Återvinningscentral.

Bygger Du om så kom ihåg att det är förbjudet att lämna sådant i vårt soprum eller att ställa sk byggsäckar på gatan/trottoaren.

Sök tillstånd hos Stockholms stad alternativt forsla bort genom egen försorg.

 

Cykelparkering

Din cykel kan du med fördel parkera under tak på cykelparkeringen som Du hittar på innergården.Tänk på att Du behöver nyckel för att ta Dig ut från innergården!!

 

Tvätt

Gemensam tvättstuga och kvarterslokal finns på innergården. De delas med Brf Blompottan 2. Bokning av tvätt-tid sker med bokningsnyckel på tavla i förrummet utanför tvättstugan.

Städa efter Dig i tvättstugan. Tänk på att Du behöver nyckel för att ta Dig ut från innergården!! 

 

Kvarterslokalen

Kvarterslokalen finns i samma hus som tvättstugan. Den bokas i almanacka vid dörren genom att skriva in namn och lägenhetsnummer på önskad tid och datum. Nyckel till kvarterslokalen finns hos styrelsen. Lokalen är avsedd för medlemmars bruk och möten där de själva deltar. Den uthyres ej och är ej avsedd för rent externa möten/sammankomster.

I lokalen finns ett litet pentry med viss uppsättning glas/porslin/bestick och ett förråd med extra stolar och bord. Efter nyttjande vänligen ställ tillbaka stolar/bord i förrådet. Lämna lokalen i städat skick och rendiskat porslin etc. Boende/övernattning får ej ske i lokalen. Tänk på att Du behöver nyckel för att ta Dig ut från innergården!!  

 

Garage

Det underjordiska garaget nås via en infart på Luntmakargatan. De som har tillträde/hyr garageplatser har nycklar alternativt radiosändare för tillträde. Garaget är kameraövervakat och delas med flera andra fastigheter i kvarteret. Ibland är det kö till garageplatserna, hör med styrelsen om du är intresserad av en plats.

 

Gatuparkering

För boende utan garageplats hänvisas till gatuparkering.

OBS att det fredagar mellan kl 9-14 (april 2023) är sk städdag på Rehnsgatan varför parkering på gatan då är förbjuden.

Intilliggande gator har andra städdagar, så kör du runt kvarteret hittar du säkert en plats.

Information från Stockholms Stad om boendeparkering hittar Du här https://parkering.stockholm

 

Försäkring / Skadedjur 

Föreningen har försäkring via Bostadsrätternas Fastighetförsäkring hos Söderberg & Partners, telefon 08-700 51 70 bostadsratterna@soderbergpartners.se 

Försäkringsnummer 51- 1754 Kundnummer K100 3101

Vid skador kontakta Folksam, Företagsskador - telefon 08-772 80 20 kontorstid

AKUTA SKADOR dygnet runt 0771-45 00 00

Skadedjur via Anticimexr telefon 0752-45 10 00 kundservice@anticimex.se

Bostadsrättsföreningen har tecknat gemensamt bostadsrättstillägg

 

Hyresavier/administration 

Föeringens administration avseende fakturor, bokföring och avgifts/hyresdebitering sköts sedan oktober 2023 av Nabo

Du kan på deras hemsida logga in på ditt konto. Dä kan du se avier och annan information runt Din bostadsrätt.

Privatpersoner loggar in med hjälp av Bank-ID och juridiska personer via e-postadress och lösenord. Information har sänts ut via e-post i septermber 2923

http://www.nabo.se

Telefon: 010 288 00 00

 

Poolen

Inomhuspoolen ligger i en angränsande fastighet Sveavägen 102 B som även nås från innergården. Tillträde sker med Iloq nyckel som går till entrédörrar. Bokning av poolen kan ej ske! Poolen med dam- respektive herrbastu delas med Brf Blompottan 2. Du badar på egen risk!! 

Om flera sällskap finns i poolen och dess utrymmen - ta hänsyn så att alla känner sig välkomna! . 

Glas eller glasförpackningar/flaskor får under inga omständigheter finnas runt poolen pga risken för glaskross!

Poolens öppettider är alla dagar kl 05 -23

Poolen stänger (lyset stängs av) kl 23 och det går inte att öppna pooldörren (utifrån) förrän nästa dag!! Var rädd om vårt fina trägolv och torka upp vattenstänk med mopparna som finns vid poolen. Tänk på att Du behöver nyckel för att ta Dig ut från innergården!!

 

ORDNINGSREGLER FÖR POOLEN

Poolen får nyttjas kl 05.00 till 23.00. Poolen är gemensam för Blompottan nr 1 och 2 och dörren öppnas med iLOQ nyckeln som är kodad och registreras.

Inpassering innebär samtycke till förhållningsreglerna och de Trivselregler som finns anslagna i poolen. Vi är många som ska trivas och därför måste alla ta ansvar och visa hänsyn genom att följa gemensamma regler. 

Nyckeln spärras om reglerna inte efterlevs.

Poolen kan inte bokas men boende kan bjuda med sig ett fåtal gäster men hänsyn ska tas till andra boende som har företräde. Minderåriga får inte bada i poolen utan vuxens tillsyn.  Undvik att mycket vatten skvätter upp runt poolkanten för att minska halkrisken. Vattenlekar som bollspel är därför inte tillåtet.
Bastun får inte dränkas överdrivet med vatten eller väggar sprutas ned eftersom det inte finns någon golvbrunn. Badanläggningen städas en gång i veckan därför måste vi själva hålla snyggt.

När lokalen lämnas efter bad ska alla golv skrapas eller svabbas av på vatten, all belysning skall vara släckt och bastun ska vara avstängd! 

Styrelserna för Brf Blompottan nr 1 och 2 har kommit överens om att skärpa konsekvenser av överträdelser enligt följande:

1) om ordningsreglerna i poolen inte följs så spärras nyckeln till poolen för en månad och till en kostnad av 1500 kronor. Efter en månad tas spärren bort och då till en kostnad av 1.500 kronor. Båda avgifterna debiteras medlemmen. Denna får sedan själv internt hantera hur kostnaden ytterst skall tas.

2) efter tre spärrningar stängs poolnyckeln av i 1 år från det datum när den tredje spärrningen gjordes.

 

2022-08-30

Styrelserna för Brf Blompottan nr 1 och 2